POM & Meierijstad - Samenwerking is de sleutel

 

Door: Ria Balk

Het doel van de avond? Ondernemers informeren over de speerpunten en ontwikkelingen die voor hen relevant zijn in de gemeente. Dinsdag 6 november liep het Rooise gemeentehuis vol met geïnteresseerden voor de gezamenlijke bijeenkomst van POM en gemeente Meierijstad. Maddy Goossens, voorzitter POM, heette iedereen welkom en stipte vlot de verschillende onderwerpen aan. Burgemeester van Rooij sprak vervolgens zijn hoop uit op een goede oogst. Daarmee gingen de eerste deelsessies van start.

Bedrijfshuisvesting, bereikbaarheid & mobiliteit, ondermijning veiligheid

Aangezien het in kleinere groepen makkelijker praten is, kan er snel tot de kern worden doorgedrongen en komen de feiten duidelijk op tafel. Zo bleken de deelnemers niet ontevreden over de huidige bedrijfshuisvesting, al is er wel nog meer behoefte aan grond. Er wordt veel waarde gehecht aan een goede samenwerking tussen gemeente en ondernemers, waarbij zeker ook rekening moet worden gehouden met de behoefte van starters. Sowieso blijkt dat er in de gemeente veel meer gebeurt dan we weten: ook om de ondermijning van veiligheid tegen te gaan.

Energiebesparing en –verduurzaming, onderwijs en arbeidsmarkt

De Energieke Regio Ondernemend Meierijstad (EROM) is in het leven geroepen om ondernemers aan te zetten tot duurzame en energiebesparende maatregelen. Ondernemers willen wel en doen ook al van alles, maar het is niet altijd even gemakkelijk. Hoge investeringskosten vormen nog een drempel en ook een ‘grillige overheid die halverwege het spelletje de regels verandert’. Conclusie? Zoek naar mogelijkheden en begin met het plukken van laaghangend fruit. Daar valt al heel wat te besparen. Ook tussen onderwijs en arbeidsmarkt blijkt nog een spanningsveld te hangen. We zien elkaars mogelijkheden en onmogelijkheden, maar de vraag is nog waar we elkaar kunnen vinden. Vooral techniek en zorg vormen de pijnpunten van dit moment.

Citymarketing

Dé gouden sleutel? Een goede samenwerking tussen overheid (gemeente), ondernemers en het onderwijs. Voor de citymarketing van Meierijstad is vooral herkenbaarheid van belang. Door successen te koppelen aan concrete initiatieven uit de gemeente, wordt het herkenbaarheid en dat leidt tot inspiratie.

Maddy Goossens was tevreden. “We kijken elkaar aan en we willen wel. Het is niet allemaal even makkelijk, maar er is vanavond echt gesproken met elkaar. Er zijn heel wat zaadjes geplant.”