ING: Dubbel scoren met de maatschappelijke kracht van sport

Door: Ria Balk

Het mooie van amateursport? “Dat het daar echt om de passie gaat en niet om pecunia”, aldus Jeroen Mathot van ING Zakelijk. Dat dat niet wil zeggen dat amateurclubs zonder geld kunnen draaien, moge duidelijk zijn. Maar hoe zowel amateurclub als sponsor kunnen scoren? Dinsdag 13 maart werd BtB door ING uitgenodigd bij RKSV Rhode om daarover meer te leren.

De Rooise voetbalclub heeft ruim 1100 leden. Door 62 teams wordt er wekelijks gesport en dat doen ze met passie. “Als amateurclub betalen wij geen enkele speler en daarom lopen ze alleen maar harder”, onderstreepte Wim van Meijl. De voorzitter meldde verheugd dat Rhode een gezonde vereniging is, mede dankzij de vele sponsoren waaronder ING.

Scoren met (sport)marketing

Banken komen vaker in het nieuws, maar met sport kunnen ze echt positief scoren. Rhode is dan ook niet de enige voetbalclub die door de bank gesponsord wordt. Jeroen Mathot: “ING wil oranje meer zichtbaar maken en voetbal is de grootste sport in Nederland. Daar wil je als bank wel aan bijdragen.” Amateurclubs zoals Rhode kunnen zich sinds een aantal jaar bij ING melden. Om voor sponsoring in aanmerking te komen moeten ze in een pitch aangeven waar hun ambities liggen en wat ze met de sponsoring bereiken willen. “We willen als bank niet alleen geld geven, maar echt iets betekenen voor het amateurvoetbal. Daarom zetten we de clubs zelf aan het roer”, aldus Jeroen.

Topsport en marketing

Ook in de topsport wordt met behulp van marketing dubbel gescoord, zo bleek uit het verhaal van de commercieel directeur van Feyenoord, Mark Koevermans. “Feyenoord is een club, maar ook een MKB-onderneming. Toen ik 9 jaar geleden begon, stond de club dik in de rode cijfers. Daar moest echt iets aan gebeuren.” De club stelde een meerjarenplan op en ING fungeerde jarenlang als een van de zakelijke partners. Qurrent is sinds vorig jaar de nieuwe hoofdsponsor van de Rotterdamse voetbalclub en daar is in de media al heel wat aandacht aan besteed. Het doel? “We moeten zorgen voor de basis en goede afspraken maken”, gaf Koevermans aan. “In ons hart zijn we een club, maar Feyenoord is natuurlijk een fenomeen. Door de maatschappelijke kracht van sport in te zetten kunnen we er samen voor zorgen dat het goed gaat met het Nederlandse voetbal.”

Daarmee was het balletje rond en de wedstrijd voorbij, maar in de kantine van Rhode bleef het nog een tijdje gezellig druk. Menig BtB-lid genoot nog even van de derde ronde.