Het nieuwe Ahrend

Door: Ria Balk/ fotografie Kim Balster

Hij was trots om er te mogen staan, want wie kent het bedrijf niet? Voorzitter Arthur Frieser kon het toch niet laten om afgelopen dinsdag die vraag te stellen aan de vooravond van de gezamenlijk netwerkbijeenkomst. Afgelopen dinsdag mochten leden van BtB en SNO een kijkje achter de schermen nemen bij Ahrend.

Uiteraard kenden alle aanwezigen het bedrijf. De roots van Ahrend liggen immers al sinds mensenheugenis in Rooi en het bedrijf timmert behoorlijk aan de weg. Toch is er de laatste jaren intern behoorlijk wat veranderd. “Waar bedrijven als Ahrend vroeger nog zo’n 45000 kasten verkochten per jaar, zijn dat er nu misschien nog zo’n 15000. De cloud dient nu als virtuele kast”, aldus CEO Eugène Sterken. “In 2013 hebben we het roer omgegooid: We willen geen producent meer zijn, maar een totaalinrichter.” Ahrend heeft zich weten aan te passen. Dat werd op het scherm nog eens extra onderstreept met de slogan ‘We go where the business is’.

Nadat er van alles ‘in een nutshell’ was verteld, kon de logistieke stoelendans beginnen. In sneltreinvaart werd iedereen langs de smederij, door de productiehallen en de mock-up ruimte geleid. Wat duidelijk naar voren kwam, was de duurzame manier van werken en de sociale betrokkenheid van Ahrend bij de eigen werknemers en de wereld om ons heen.

Juist die sociale betrokkenheid zocht ook Mandy Schoof van het Jongeren en Technologie Netwerk Nederland (Jet-Net). Jet-Net zoekt continu bedrijven die mee willen helpen om leerlingen te motiveren een bèta-richting te volgen. Vanuit het Zwijsen College toonden een aantal leerlingen de robot waarmee de school vorig jaar hoog eindigde in de First Robotics Competition in de VS. Onder het wakend oog van diverse groepen ondernemers werden vijf kratjes door hen mechanisch verzameld en opgestapeld. Het zag er eenvoudig uit, maar het was wel duidelijk dat er heel wat kennis voor nodig is om zo’n robot te bouwen.

Bekijk hier de foto's van Kim Balster