Rabo BtB Zomercafé dinsdag 2 september

“De ondernemer inspireert vaak de klanten en zijn medewerkers, maar wie inspireert de ondernemer?” Met die stelling gaf Susanne Swinkels, directeur van marketingbureau Branddoctors, de kern aan van het Rabo BtB zomercafé. Het thema was namelijk: boost your business. Een groot aantal leden van ondernemersverening BtB had afgelopen dinsdag de weg gevonden naar dit zomercafé op campus Fioretti.

Saskia van den Eshof bleek de motor achter de organisatie. Om het zomercafé een verrassende wending te geven, wilde ze al tijden iets met ‘vrouwenpower’ organiseren. Het resultaat? Een avond vol inspirerende verhalen van vrouwelijke toppers. “Blijf jezelf”, dat was de eerste tip van Susanne Swinkels. En dat kwam ook duidelijk bij de anderen naar voren. Jacqueline Heijndijk (Rabobank) vond een goede focus erg belangrijk. “Vaak vertellen we teveel over de strategie, i.p.v. dat we ermee bezig zijn”. Met de woorden ‘don’t chicken out’ gaf Desiree van Boxtel van investeringsmaatschappij Karmijn nagenoeg eenzelfde advies: “Ga er gewoon voor. We zien vooral zoveel vrouwen die uiteindelijk beslissen toch maar klein te blijven. Dat is zo jammer.” Helga Voets, directeur van Bunker Theaterzaken wees vooral op het feit dat je iets moet doen waar je warm voor loopt en Yvonne Verhoeven besprak datzelfde via het persoonlijkheidsmodel van Carl Jung. “Iedereen heeft voorkeursgedrag waar hij/zij zich prettig bij voelt. Als je wilt versterken, moet je je focus leggen op je sterke kanten.” 

Een goed netwerk is voor alle business belangrijk, ook in de muziekwereld. “Daarnaast moet je goed zijn, fijn om mee te werken, flexibel, en je ook het geluk hebben om er te komen”, aldus Lesley van der Aa. Haar inspiratie? Ze moest er nog eens over nadenken, maar toen ze samen met haar zus Michelle het slotlied zong, twijfelde niemand eraan. Met die inspiratie zit het wel goed.